onsdag 4. desember 2013

Livet på undersiden...

Foto har dessverre blitt noe nedprioritert i det siste, men noen bilder blir det da! Her er fra under overflaten - en fantastisk verden som bare må oppleves for å kunne tro! <3 p="">
 Hekken på vraket av "DS Karmøy", senket en oktoberdag i 1944. Roret står støtt, men propellen er fjernet - eller "berget" som de så gjerne kaller det...
Baugen på "DS Karmøy". Den store runde saken på toppen er hvor kanonen sto. Den ligger nå ca 30 meter bak hekken, etter et antageligvis mislykket bergingsforsøk.

fredag 9. desember 2011

Livet i fjæra...

Det er ikke alltid man finner det man tror når man rusler i fjæra, og noen ganger finner man også ting som man absolutt ikke venter... Under en fjæratur i sommer, kom vi over dette synet - og jeg tror kanskje dette er det Store Fjæratrollet. :-)

søndag 13. november 2011

Nord-norge - et paradis...

Slike farger som dette trenger ingen ord. Ingen ord klarer å beskrive følelsen man sitter igjen med, gleden som brer seg innvendig, og smilet som ubevisst trenger frem i ansiktet. Man kan ikke forbli upåvirket av slike syn - fascinasjon over hva naturen har å by på. :-)
Bildet er tatt ca kl 14.30, og jeg er på vei fra det ene flotte dykket til det andre. Under (nesten) full måne, stjernehimmel og nordlys. 0 grader i lufta og 9 på bunn. Fantastisk!
For ordens skyld - ingen av bildene er etterbehandlet, de gjengir fargene som de var! :-)

tirsdag 4. oktober 2011

Bakst!

I mitt nye gamle kjøkken står en gammel Dravn. En slik ved/kull-ovn med komfyr og kokeplater. Nydelig hvit og iøyenfallende - og preget av mange års bruk. Det er en skam og la et slikt flott bruksmøbel stå til ingen nytte! Så i kveld har jeg bakt... Hjembakt brød, eltet uten eltemaskin, og mikset uten oppskrift og ferdigpakker. Og selvsagt måtte jeg lage noen "klappakaker", som vi kaller det! Flate klumper av deig som dynges med mel og stekes rett på kokeplaten. Herlig, med smør og sukker! :-) Jeg gleder meg til frokost....

torsdag 8. september 2011

Huset mitt...

Det er kanskje ikke så rart at jeg verken har tid til fotografering eller andre hobbyer for tiden... Min nye "hobby" er et snart hundre år gammelt hus, enebolig, som jeg kjøpte nå i sommer. Mye er gjort, enda mer må gjøres. Og jeg elsker det! :-)

torsdag 1. september 2011

Sommerens aktiviteter..

..drar vi med oss inn i høsten og vinteren! Noen utendørs hobbyer passer såvel sommerstid som vinterstid, og øksekasting er helt klart en av dem! Når jeg bare får nytt skaft til øksa mi (som en av gutta klarte å spjære på "Guttas Kveld" på jobb), så skal det bli øksekasting i hagen! :-)

fredag 29. juli 2011

Vakre Raftsundet en vakker sommerdag i vakre nord... Geitramsen har en fantastisk utsikt utover sundet, og hadde jeg vært geitrams, ville jeg vært like vakker og strålende... Sånn kan man bo! :-)

mandag 11. juli 2011

Lofoten Insomnia Race

Verdens vakreste sykkelritt? Det var i alle fall storslagent å følge de 110 syklistene fra Å til Lødingen, i herlig temperatur, sol og fantastisk natur! Ja,jeg stiller også opp neste år som fotograf! :-)

torsdag 28. april 2011

Vakre Bukta..

Vakre Bukta... Fargerikt i all sin gråhet, levende i alt det døde... :-) Lyset e ubeskrivelig, uansett vær! Her kan man drømme sæ bort, sveve på flate skya og plaske i urørt vann... Stille og rolig på overflata, men under vrimle det av liv. Krabbe, mariflua, eremittkreps og skjell. Og en og anna børsteorm. Flatleira e et eldorado førr store og små - alle sku hatt ei Flatleira!

mandag 14. mars 2011

Min kjære datter...

Har tegnet sin mor... :-) I paint på sin nyervervede datamaskin. Jeg synes hun har vært flink! Nå skal det sies at det meste av utstyret mitt er sort, men hun mente jeg gjorde meg bedre i farger... <3
Jeg synes også hun har vært utrolig flink til å vise at det er en breiflabb, denne fisken, ved å både tegne store hvite tenner, og den umiskjennelige "fiskestanga".

tirsdag 1. mars 2011

Drekkingarhylur...

Drekkingarhylur - eller drukningshølet.. Kjenner man ikke historien, tenker man seg sikkert dette som en ypperlig fiskeplass, teltplass, piknikkplass - hva som helst. Men så leser man historien, og plutselig vender de morsomme isflakene seg til å bli sylskarpe kniver, bergtaggene rundt om blir bødler, i stille avventing på neste offer.. Fossen i enden som i begynnelsen var en idyllisk kaskade av vann i mange retninger snur seg til å bli et øredøvende brus som demper alle skrik fra de dømte... Her ble skyldige og uskyldige druknet, dømt for utroskap. Brutalt ble de bundet og kastet i fossen, uten mulighet til å komme fri. Kanskje er det pusten fra dem som hvisker i vinden mellom klippene i Thingvellir..? Kanskje det er deres klagende tårer som drypper mot kinnene våre idet vi passerer..?
Island - sagaøya...

På vei hjem...

Nå er det 21 år siden jeg flyttet hjemmefra, først et par år i nærheten, men siden 1993 har jeg bodd lengre unna enn 1000 kilometer.
Det skal bli godt å komme hjem! :-)

tirsdag 22. februar 2011

Båttur!

Søndager er til for å nytes, på samme måte som man skal nyte alle de andre dagene... :-) Ekstra stas er det å nyte søndagen, når den tilbringes på og under havet, sammen med masse trivelige mennesker! Høy skravlefaktor, store smil og flott dykking. Livet er herlig! :-)

fredag 18. februar 2011

Island!

Ah, dette fantastsiske landet!!!
Jeg var fortapt idet vi kjørte fra Keflavik og inn mot Reykjavik - alt var bare fascinerende... Det var tre intense dager, med opplevelser fra høyt til lavt... Vi hadde gleden av å oppleve Gullfoss, Geysir-området, Thingvellir, Den Blå Lagune, Skàlholt-kirken og Perlan - for å nevne noe. Jeg kommer sikkert med flere bilder etterhvert :-)

Dette er fra dykking i Silfra, en dykkeopplevelse uten sidestykke. Sikten var "uendelig" og særlig spesielt var det å ta på de to kontinentalplatene - samtidig! :-)

tirsdag 7. september 2010

Det vakre livet på undersiden...

Ja, det er vakkert... Variert, fargerikt og vakkert.. Viser her to varianter av nakensnegler, den rustrøde med "dusker" fant jeg på ca 20 meters dyp utenfor Kirkenes, og den gulhvite på et vrak ikke langt unna Grense-Jakobselv.

mandag 5. april 2010

Flere gravemaskiner...

Gravemaskiner viser seg fra mange sider... Ikke bare sjarmerende og sterke, men også dystre og mystiske... Og fortsatt maskuline.. :-)

Gravemaskiner..

Jeg digger gravemaskiner! :-) Maskuline, sterke, vakre... Myke former rundt en hard kjerne - styrke dårlig skjult under skarpe farger..

fredag 2. april 2010

Giske, øya i mitt hjerte... Fantastisk vakker, selv i detaljene! Storslagen utsikt fra sitt lavtliggende punkt, for alltid fascinerende, uansett vær! :-)

lørdag 6. mars 2010

Mørekysten i seilbåt.. :-)

Å seile langs mørekysten kan nok høres ganske romantisk ut. I alle fall hvis du seiler med kjæresten, med sol og vind og 25 grader i juli. Vel, ikke har jeg kjærest, og juli tilbringer jeg som oftes langt nord for mørekysten. Hva gjør man da? Jo, man blir med en kamerat i februar, i 25 grader på nedsiden av streken, vinden hjertelig tilstede, likeså bølgene... Og et hysterisk kvinnfolk i båt..! Jepp, jeg har båtskrekk. Vannskrekk. I alle fall når man ikke er i svømmeavstand til land. Og det er man ikke i februar. Uansett hvor nært man er. Men jeg ble med!
Og jeg angrer ikke. Ni timer til havs, i en 34 fots seilbåt, avgang fra Ålesund, ankomst Fosnavåg etter å ha passert Giske, Alnes, Erkna, Grasøyane og Remøy. Grunnet litt for mye bølger og vind, ble det ikke så mange bilder. Det var rett og slett uforsvarlig av en lite sjøvant å stå på dekk og vagle med kamera, men i stille farvann fikk jeg noen skudd.
Turen hjem igjen gikk bedre. Da seilte vi mesteparten av turen i mørket, fulgte lyktene som bante vei mellom skjær og øyer, og jeg slapp å se det frådende havet som virker både forlokkende og frastøtende på meg. Jeg kan jo ikke være redd noe jeg ikke kan se! :-)

Bildet over er av Remøybrua, som vi seiler under for å komme inn til Fosnavåg.

fredag 12. februar 2010

Alnes.. Igjen.. :-)

Jeg rett og slett bare elsker dette stedet! Tenk at et bittelite sted som Alnes kan tilby så fantastisk mange herlige naturopplevelser! Utrolig... Det er jo bare stein og sand og hav..? Bare..? Vel... Tenk, i hundretusener av år har havet formet stranden og stenene og bergene her. Plassert og formet dem etter eget forgodtbefinnende. Laget sitt eget kunstverk. Takknemlig skal vi være! Som får nyte dette! Som kan se og høre og lukte og føle dette! Lukten av salt sjø, blandet med tare. Lyden av bølgene som til tider slår, til tider skvulper. Synet av linjene og tegningene i bergene. Følelsen av å leve, følelsen av å være ett med naturen. :-)

Jeg unner alle å ha et slikt sted. Et sted å rømme til. Et sted å la tankene fly. Et sted for rekreasjon.

tirsdag 9. februar 2010

Alnes fyr

Verdens flotteste sted! Jeg har vært der mange ganger, men fortsatt ikke nok. Fortsatt har jeg ikke fått med meg alle detaljer, alle strukturer, alle linjer, alle bølger, alle skyer... Man kan sitte på en sten i timesvis, og motta nye inntrykk hvert minutt, man kan spasere langs stranden under fyret og nyte lyden av bølgeslvulp, eller man kan klatre og gå langsetter bergene og bare nyte naturen til fulle! Hver gang jeg er der oppdager jeg noe nytt. Stedet er det samme - som det har vært siden tidenes morgen - bare havet har forandret det... Havet har formet stranden, bergene - folkene... Godøya er et sted man bare ønsker seg. Et sted man er glad for finnes. Et sted man er takknemlig for å kunne besøke. Et sted å bli ett med naturen, med havet. Et sted for nytelse! :-)

fredag 5. februar 2010

Mer vinter..

Det er fortsatt kaldt. Kaldt og hvitt og deilig! :-) NEi, jeg går ikke på ski, verken langsetter eller nedetter, men jeg nyter likevel vinteren til fulle! Kaldt - klarner tankene. Hvitt - lyser opp tilværelsen. Man har dager med regn og sludd, fine dager å sitte inne med ungene, eller for seg selv med dataen. Eller litt kreativt papirarbeid. Og etter regn og sludd kommer gjerne noen dager med kulde. SOm skaper et fantastisk fotogent lys. For ikke å snakke om skydekket rett FØR nedbøren..! Herlig!! :-)
I vinter har ungene og jeg støpt lys, laget islykter, bakt kaker opp og i mente, laga kosekrok i kjelleren med madrasser, sakkosekker og dyner - og haugevis med bamser, vi har laget kort og dørskilt, lekt butikk og spilt spill. Ute har vi aket, pyntet med lys og islykter, gått turer både med og uten fotoapparatet, og hoppet i snøen.
Vinteren kan brukes til alt - men mest av alt til å nytes!! :-)
Bildet er tatt noen kilometer før Otta, mens elva enda var åpen. Lenger ned var den igjenfrosset, og en nytelse for øyet!

torsdag 28. januar 2010

En kald vinterdag..

På vei til Oslo i midten av januar... På vei ned fra Strynefjell, åpner en verden av kald skjønnhet seg, og gjør bilturen til en eksotisk opplevelse! Rett før Skjåk ramler temperaturen under 30 minusgrader, og jeg bare MÅTTE stoppe for å fotografere! Det var rett og slett nydelig!!!
På bildet over har jeg kommet til Vågåmo, og den kalde stillheten over elva kan minne meg om et Nirvana... Vakre Norge! :-)

onsdag 20. januar 2010

Naturen gjenspeiler oss..

Se hvordan motstand sliter oss, i beste fall kun i to... Vi på vår side presser oss over, forbi, igjennom..
Kanskje havner vi på den smale og kuperte sti - kanskje vi velger den brede og lette.
Ved et punkt er vi i alle tilfelle atter på den opprinnelige vei, fortsetter ufortrødent videre. Humpete og slett i skjønn forening.
Det blir smalere.
Vanskelig å komme igjennom.
Vanskelig å komme rundt eller over.
Rundt oss lyser skjønnheten som en hån mot våre egne umulige problemer.
Stenger oss inne.
Ler.
Men styrken er fortsatt i oss. Likeså vannet i en elv - en hindring er ikke større enn at den kan forserers. Er den det, er det heller ikke lenger en elv...
Vi må jobbe for å komme oss videre.
Innse galskapen i at andre bestemmer vår vei.
Bryte oss ut - bølgende, lekende - som en elv på vei ut av kløfta..
Fri! :-)

søndag 10. januar 2010

Godt nytt år! :-)

2010! Hva skal man bruke dette året til da? Jeg har bestemt meg for å nyte det, uansett hva det har å by på. Opp og nedturer vil det nok bli, det er om å gjøre å la seg lade opp av oppturene slik at man bedre takler nedturene. :-) Nyt livet, folkens! Ta vare på dere selv og hverandre! Lek! :-)

tirsdag 15. september 2009

Herlige høst...

Skarpt gult mot det duse i beige... To eksponeringer lagt oppå hverandre, justert i farger, levels og burn/dodge..

mandag 7. september 2009

Dagen derpå...

Eller kanskje mange dager derpå... Rester funnet ikke langt fra fergekøen på Festøya.. ;-)

torsdag 25. juni 2009

Lenge leve Photoshop!

Bøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøø!

torsdag 7. mai 2009

Mate duer...

Det kjekkeste vi gjorde i Kristiansund, var å besøke Vanndamman og alle fuglene der. Takk til Sølvi for tipset! :-) Her har Rebecca to duer i favnen, og det ser ut til at de koser seg, alle tre!
Det var stor stas da duene fant ut at de kom nærmere maten ved å sette seg på ungene..!

Se som hun fryder seg! :-)

mandag 4. mai 2009

SKRIK

Elise lærer litt av hvert på skolen, deriblant litt om maleriet "Skrik".. Her sitter vi på utekafe i Kristiansund når hun forteller meg hvordan det ser ut. Passet bra med gelenderet bak.. :-) Rebecca er lutter øre, og undres fælt på dette skriket... Og Elise forklarer at denne personen på bildet lager grimaser. Og da gjør Rebecca sin versjon av "Skrik"... hehe... Konvertert til sort/hvitt blir sjokoladeisen rundt munnen og på hendene til noe mer grotesk, og tennene, noen nye, noen gamle og ingen helt ferdige blir livsfarlige våpen...

Og sånn kan kveldene gå i Photoshop............ ;-)

mandag 2. mars 2009

Giske

Rebecca bærer preg av å ha rullet i både vann og sand... Elise tar en pust i bakken, det tar på å jage bølger! :-)

Har mange bilder, men glemmer å oppdatere.. :-)

Her har jentene og jeg vært på "bølgejakt" på Giske - en utrolig morsom aktivitet!

tirsdag 20. januar 2009

Strandet...

..på en fyrlykt... http://www.mre.no/2360662.o2

Det var en stri tørn, og vi var slitne da vi kom på land. Det ble et par netter med lite søvn og drømmer om bølger, men nå begynner det å bedres.

Var i vannet igjen igår og har planer om å komme meg i havet igjen idag. Og nyte den deilige underverden!

torsdag 28. august 2008

Mine kjære bølger...

Ja, jeg ELSKER havet - jo mer det rører på seg, jo bedre er det :) Dette bildet er tatt med mitt forrige kamera, et Nikon Coolpix L11, på Alnes utenfor Ålesund.

I love the ocean! The more waves, the better! This picture shows Alnes, an island nearby Ålesund.

onsdag 20. august 2008

Anemone

Forsøker meg med bilder også under vann, men har jammen mye å lære! Denne anemonen synes jeg derimot ble ganske bra...